onsdag 9 april 2008

Vem kommer när börja använda prognoser markander?

Jag har under den senaste tiden hållt koll på predticiton market upstarts i USA. Som det verkar så är majoritet av nya aktörer utvecklare av plattformar, medan endast ett fåtal som utvecklar koncept kring predction market för att själva lansering. Jag uppfattar det som att de flesta ser företag som användare för predction market. Användingsområde är då primärt att göra bättre prgonoser genom atta använda en prediction market. Sekondärt så används plattform till att "ta tempen" på själva organisationen och suga ut privat infomration och åsikter och attityder från organistionens anställda.

Då kan man fråga sig? Är företaget idag redo att börja använda sig av dessa 2.0 verktyg? I fallet angående prediction market så ser jag två problem.

1. Management är rädda för att dess prediction market kommer generea information som är så stark att det helt plöstsligt blir jobbigt att ta beslut. Med andra ord, ifall man ställer känslig frågor och inte får de svaret man vill om framtiden, så blir det svårt frö managment att ta beslut i annan riktning. Ifall managment bestämmer sig för att ta ett beslut som talar emot prognos framtagen genom ata använda dess prediction market, så kan det starkt ifrågasättas av organisationens anställda.

2. Det andra problem jag kan se är att anställda inte känner sig så insatta och inte vill vara så insatta att de kommer att delta och vara aktiva i en intern prediction market. Dettta kan leda till att det blir dålig aktivitet vilket i sin tur leder till bristfälligt värde utav infomrationen. Vidare så leder det till att det blir tråkigt för de som dletar vilket i sin tur kommer leda till att ibörjanintresserade peronser förmodligen kommaer att droppa av.

Min slutsats är att predction market i första han dkommer adopteras och fungera i organiationer med öppen, modern, jämställd corporate culture anda. Ett typexempel är Google, som idag hanvänder sig utav en prediciotn market för att agregera information. Jag tror vidare att det är ett måste att företagets management tror på sin personal och dess kompetens. I första hand tror jag därför att det kmmer vara företag med mycket kunskap hos deras anställda som värdesätts inom företaget, till exempelt en konsult byrå, kanske svenska företaget Connecta. För att prediction marekt ska slå igenom så gäller det att ett antal stora aktörer blir kända för sin framgång med prediction market. Man hade lite hoppats på det när google släppte sin rapport från ett predction market test som pågått under 2 år, men tyvärr så blev det ingen WoW effekt. Främst för att det var svårt att avgöra och jämföra resultaten utav deras prognoser.

För oss i Sverige kommer vi nog få vänta en tid, gäller att konceptet kommer upp i media i kombination med lite internet buzz. Vidare att folk börjar försöka förstå sig på dessa nya sätt att samla in och använda informationen...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror också det krävs rätt organisationskultur för att applicera konceptet. Dock tror jag inte som du att det är problem med managment och att de blir rädda för information. Detta kan de ju bestämma genom att välja att ta fram endast vissa typer av prognoser, eller???

Anonym sa...

Hmmm, Coolt med prediction market, men rätt så flumigt. Undra vad som sker ifall publika bolag börajar använda koncept och lägga ut preidtions på budget och ekonomiska nyckeltal???