fredag 28 mars 2008

Prognosmarknad - prediction market

Första som jag skriver i min nya blogg. Jag har ett intresse i prediton market, blogging och nya metoder att aggregera åsikter och information. Som ni märker som kommer att läsa denna blogg så skriver jag inte 110%, mycket stavfel och likande, detta får ni tyvärr leva med.

För er som inte har hört talas om predtion market, ber jag er göra två saker. 1. lästa bökerna "wisdom of crowds" och "infotopia". Två grymma böker om hur kollektiv intelligens kan sammanställas genom att använda 1. Internet och 2. Markandsfunktioner. IFall ni ska böraj med en bok så tycker jag ni ska böraj med inofotopia, mindre bullshit och bättre exempel.

Vidare tycker jag att ni ska ta en titt på http://www.midasoracle.org vilket är en bra blogg/Forum för de som vill hålla sig uppdaterade om prognosermarknder och dess utveckling.

Denna blogg kommer att innehålla tankar och vad jag tror kommer att ske i framtiden med Prediction market och hur detta koncept kommer utvecklas och ta mer och mer plats i folks vardag. Jag tror nämligen att PM (predion market) kommer att vara den metod som används i stor del av beslutsfattnining inom orgnaisation inom 5 år. Detta steg kommer inte tas förän det är ett fakutm (soim de flesta andser att det är idag) att en grupp med personer tar bättre beslut en enskidla individer, och speciellt gällande det okända nämligen framtiden. Vidare så tror jag att vår generation, dvs den yngre är mer motagliga för dessa nya ideer som är mer abstratkat mer hög IT engagmenag. Vidare också tror jag att vi har en bättre förstålese för vad som motiverar oss idag till att lägga tid på nåt, och att det absolut inte alltid är pengar som är aneldning tilla tt vi engagerar oss 110% i något, utan i många fall kan det vara andra incitamet som får oss att delta... mer om detta senare....

Så för er som är intresserade av följande

Prediction market
Kollektiv intelligens
Scientific decicionmaking
Open source och Wikepedia
Information technology
Exprimental economics
game theory
knowledge managment

Ni ä väldigt välkomna att delta och komma med ideer om vad vi kan bolla om! Jag är expert på prediciton marekt så ifall ni vill veta mer om detta och har frågor så är det bara att fråga!


3 kommentarer:

Anonym sa...

hej, hitta din blogg när jag sökte på Wisdom of Crowds. Hade inte hört om konceptet innan, ser fram emot att läsa mer om det när jag får min bok från Amazon!!!

Anonym sa...

Låter rätt flumigt "prediction market", ska googla lite och se ifall jag hittar något exempel som jag fattar?

Anonym sa...

tja, ett tips för er som vill hitta mer info lätt. sök på "prediction market" + "US Elections"