torsdag 29 januari 2009

Tacit Knowledge möjligörs i Prediction market

Genom att använda sig utav en prediction markets så kan man aggregera kunskap som vanligen inte kommer fram i en grupp diskussion, nämligen tacti knowledge. Detta är kunskap som en indivd vanligen inte kan kommunicera, i många fall nåt som han eller hon har byggt upp över tid genom erfarenhet. Detta beskriver vissa också som magkänsla. Jag lärde mig om begrepp under studier i management och kom nu på att detta passar rätt så bra in i prediction markets i och med denna metod tillåter folk att ta beslut och utrycka sig utan att behöva förklara sig. Detta tycker jag ligger helt i linje med det som svenska aktören redict jobbar med, just mäklare. Mäklare idag blir i många fall idiotförklarade i media när de säger att det ska gå upp, pga att de inte kan resonera logiskt kring detta som en ekonom. Just denna kunskap borde kunna samlas in på ett effektivt sätt genom att använda en prediction market. Vad tror ni?

2 kommentarer:

Anonym sa...

hmmm, studerar management just nu inom relaterat område... prediction market låter intressant, ska kolla på redicts hemsida!

Anonym sa...

Hej jag vet inte om det är relevant för just denna post men Mckinsey släppte precis en mycket bra rapport om Predicition markets du måste registrera dig (gratis) men det är det värt:

http://www.mckinseyquarterly.com/The_promise_of_prediction_markets_2114

Redict har jag provat ett tag prognoser på bostadsmarknaden behövs ju så cudos till dem!